HKI om FOKUS: Et fintmasket måleinstrument
Hans Knudsen Instituttet, HKI, bruger FOKUS som dialogværktøj og til at dokumentere de små skridt på vejen fra ledighed til beskæftigelse.
Hans Knudsen Instituttet, HKI, er leverandør af ydelser til borgere, der foruden ledighed slås med fysiske eller psykiske problemer.
Instituttet anvender FOKUS i beskæftigelsesafdelingen, en af HKI’s i alt fire afdelinger. Her bliver FOKUS brugt til at dokumentere fremgangen i arbejdet med aktivitetsparate, sygemeldte og borgere i ressourceforløb eller jobafklaring.
De små skridt skal med
Når HKI har valgt at bruge netop FOKUS, skyldes det, at HKI har behov for et værktøj, der kan måle også små fremskridt. Mange af de ledige, HKI arbejder med, er så langt fra arbejdsmarkedet, at en simpel måling af, om de er kommet i arbejde efter et år, tegner et mangelfuldt billede af virkeligheden.
– Vi bliver målt på, hvor gode vi er, og det man ofte måler på, er, hvor mange der kommer i job efter den indsats, man laver. Men vi bliver typisk brugt af jobcentrene til at hjælpe ledige, som har alvorlige problemer, og som derfor er længere fra arbejdsmarkedet end andre ledige. Nogle har for eksempel kroniske smerter, andre har fået en invaliderende hjernerystelse, og derfor er der ikke så mange af dem, der kommer i job fx inden for et år, forklarer analyseleder Tea Dyekjær.
– Det får det til at se ud, som om der ikke sker noget som helst. Men det er jo ikke rigtigt, for folk opnår en progression. De kommer tættere på arbejdsmarkedet, de kommer bare ikke helt i mål, mens de er hos os, tilføjer hun.
Med FOKUS er HKI i stand til at tegne et mere retvisende billede, der får detaljerne med.
– Vi vil gerne dokumentere, at der sker noget godt, mens de er her. Til det formål har vi brug for et mere fintmasket måleinstrument, der kan måle de små skridt, folk tager undervejs. Det mener vi, FOKUS er velegnet til, siger Tea Dyekjær.
Visualisering af progressionen
Et centralt element i FOKUS er værktøjets spindelvævsdiagram, der grafisk fremstiller den lediges og sagsbehandlerens opfattelse af den lediges situation og udfordringer. Diagrammet gør det let at se, hvor der er potentiale for forbedringer, og ved gentagne målinger viser det, hvilken udvikling der er sket.
I HKI beskæftigelsesafdeling anvendes spindelvævsdiagrammet blandt andet til at identificere, hvor indsatsen skal styrkes.
– Det overordnede mål er selvfølgelig, at folk kommer i job på sigt. Men der findes en række delmål på vejen. Med FOKUS bliver det tydeligt for borgerne, hvilken progression de opnår undervejs, for man har det her spindelvæv, der viser, hvordan borgerne bevæger sig. Spindelvævet gør det tydeligt for både borgerne og sagsbehandlerne, hvilke områder de skal arbejde med, siger Tea Dyekjær.
HKI har udarbejdet sit eget spørgeskema til borgere med hjernerystelse. Spørgeskemaet er blevet lagt ind i FOKUS og er et godt eksempel på, hvordan værktøjet bidrager til at visualisere borgernes udvikling.
– Folk med hjernerystelse har begrænset kognitiv kapacitet, og noget af det, de skal gøre, er at bruge nogle mestringsstrategier, som vi lærer dem. I spørgeskemaet spørger vi dem, om de bruger mestringsstrategierne i de situationer, hvor det er relevant. Nogle gange svarer de, at de kun bruger strategierne indimellem, og det gør dem opmærksomme på, at de skal blive bedre til at bruge dem. Det er et eksempel på, at FOKUS gør det tydeligt for borgerne, hvor de bevæger sig, fortæller Tea Dyekjær.
Et dialogværktøj i samtalen
Spørgsmålene til aktivitetsparate borgere i FOKUS er skabt på baggrund af arbejdsmarkedsforskning, og gennemgangen af spørgeskemaet kan bruges til at strukturere samtalen med den ledige.
Hos HKI har FOKUS også denne funktion. Ikke som en erstatning for medarbejdernes faglighed, men som et supplerende redskab.
– Med det spørgeskema, man sætter op i FOKUS, sikrer man, at samtalen kommer rundt om de områder, som er vigtige, når borgeren skal tættere på et job, siger Tea Dyekjær.
– Der er en faglighed i, hvordan man har en samtale, når man er socialrådgiver eller mentor. FOKUS er ikke hele samtalen, men er et dialogredskab i samtalen, som sikrer, at man dækker alle væsentlige områder, uddyber hun.
Let at indlejre i den eksisterende faglighed
Nye værktøjer kan blive mødt med skepsis af dem, der skal arbejde med dem. Det var man opmærksom på hos HKI, hvor man forud for implementeringen af FOKUS havde en dialog med medarbejderne.
– Hvis man bare siger: ’Nu kommer der en helt ny samtalemetode, I skal bruge. Nu skal I have en FOKUS-samtale’, så fungerer det ikke. For så stejler medarbejderne og siger: ’Vi har allerede en faglighed. I kan da ikke bare give os det her skema og så tro, at det løser alle problemer’, forklarer Tea Dyekjær.
– Men sådan er det heller ikke. FOKUS kan let indlejres i den løsningsorienterede metode, vores medarbejdere allerede arbejder med. De stiller i forvejen en masse spørgsmål i samtalerne med borgerne, og FOKUS hjælper så med, at de kommer rundt om det hele. At de holder fokus, tilføjer hun.
Positive tilbagemeldinger
De foreløbige tilbagemeldinger fra medarbejderne i HKI er gode. Især visualiseringen af borgernes udvikling og tydeliggørelsen af, hvilke områder der rummer potentiale for udvikling, vækker begejstring.
– De tilbagemeldinger, jeg har fået fra sagsbehandlerne, er positive. De siger, det fungerer godt, netop fordi det bliver tydeligt for borgeren, hvordan de bevæger sig, og hvad de skal arbejde med, siger Tea Dyekjær, som også selv er tilfreds.
– FOKUS er meget enkelt at bruge. Der er ikke en masse unødvendige funktioner, og det er brugervenligt. Vi har integreret det i vores eksisterende administrationssystem, og det fungerer godt, siger hun.
Analyselederen tilføjer, at hun desuden sætter stor pris på den fleksibilitet, Indiesoft udviser, når der er behov for justeringer eller tilføjelser i FOKUS.
– Jeg har et rigtig godt samarbejde med udviklingsfunktionen i Indiesoft. Hvis man har ønsker til noget, man skal bruge i systemet, er de gode til at sige: ’Det laver vi’. De er meget fleksible at arbejde sammen med, siger Tea Dyekjær.