Sæt FOKUS på progressionsmålingen

FOKUS er et progressionsmålingsværktøj til jobcentre og andre i beskæftigelsesindsatsen. FOKUS er udviklet på baggrund af Beskæftigelses Indikator Projektet (BIP) og er i dag et selvstændigt produkt.

FOKUS bringer borgeren i centrum og sætter fokus på dialog. Værktøjets grafiske fremstilling af udviklingen gør det let for både borgeren og sagsbehandleren at se, hvor det går fremad, og hvor der er behov for en øget indsats.

Stor tilfredshed med FOKUS

Vi har spurgt vores kunder, hvad de synes om FOKUS, og tilbagemeldingen er positiv. Især brugervenligheden, den grafiske fremstilling og FOKUS’ funktion som dialogværktøj fremhæves.

Lige til at gå til

»Hvis man skal have sagsbehandlerne til at bruge det [et progressionsmålingsværktøj], skal det være ekstremt brugervenligt. Hvis det bliver for kompliceret eller besværligt, så bruger de det ikke, og så bliver målingerne ikke foretaget. Eller også bliver de foretaget på papir og ligger i en bunke et sted, hvor de ikke bliver brugt til noget. Det skal være lige til at gå til. Noget, det er nemt at bruge, og som kører. Det er vores oplevelse, at FOKUS lever op til begge dele«, siger Morten Østergaard Christensen, specialkonsulent i Social- og Sundhedsforvaltningen i Brøndby Kommune.

Fremstiller målingerne på en nem og overskuelig måde

»Edderkoppediagrammerne var afgørende for, at det var FOKUS, vi valgte. Edderkoppediagrammerne gør, at man tydeligt kan se, hvad det er for nogle områder, der halter bagud i forhold til andre, og hvor det giver mening at sætte ind. FOKUS levede op til alle de krav, vi havde til den IT-løsning, der skulle understøtte vores arbejde med progressionsmålinger. Et af dem var, at det skulle være muligt at fremstille målingerne visuelt på en nem og overskuelig måde. Et andet var, at det skulle være et simpelt og brugervenligt system. Et tredje var, at det skulle være et system med en hurtig reaktionstid, så man ikke skal sidde og vente på, at det loader«, siger Signe Kramer, projektleder og udviklingskonsulent i Jobcenter Lejre.

Understøtter fagligheden

»Der er en faglighed i, hvordan man har en samtale, når man er socialrådgiver eller mentor. FOKUS er ikke hele samtalen, men er et dialogredskab i samtalen, som sikrer, at man dækker alle væsentlige områder. Hvis man bare siger: ’Nu kommer der en helt ny samtalemetode, I skal bruge. Nu skal I have en FOKUS-samtale’, så fungerer det ikke. For så stejler medarbejderne og siger: ’Vi har allerede en faglighed. I kan da ikke bare give os det her skema og så tro, at det løser alle problemer’. Men sådan er det heller ikke. FOKUS kan let indlejres i den løsningsorienterede metode, vores medarbejdere allerede arbejder med. De stiller i forvejen en masse spørgsmål i samtalerne med borgerne, og FOKUS hjælper så med, at de kommer rundt om det hele. At de holder fokus«, siger analyseleder i HKI, Tea Dyekjær.

FOKUS kan tilpasses, så det dækker dine behov

Vi oplever ofte, at vores kunder har særlige ønsker til progressionsmåling. Det kan være enkelte spørgsmål, som ikke indgår i FOKUS’ eksisterende spørgeskemaer, eller det kan være helt nye spørgeskemaer, som henvender sig til borgere med særlige udfordringer.

Ingen af delene er et problem. Vi tilpasser gerne FOKUS, så du får en løsning, der dækker dine specifikke behov.

Bliv meget klogere på FOKUS

Vil du vide mere, kan du læse vores brochure om FOKUS. Her finder du information om, hvordan FOKUS kom til verden, hvordan FOKUS fungerer, og hvordan FOKUS kan skabe værdi for dig og de borgere, du arbejder med.